رئیس بسیج اساتیدکرمانشاه:فعالیت‌های علمی مشترک رابطه حوزه و دانشگاه راعمیق‌تر می‌کند

استان کرمانشاه
وحدت حوزه و دانشگاه

رئیس بسیج اساتیدکرمانشاه:فعالیت‌های علمی مشترک رابطه حوزه و دانشگاه راعمیق‌تر می‌کند

فعالیت‌های علمی مشترک رابطه حوزه و دانشگاه را عمیق‌تر می‌کند

به نقل از ایسنا/کرمانشاه رئیس بسیج اساتید دانشگاه های کرمانشاه با بیان اینکه ارتباط حوزه و دانشگاه با وجود گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب هنوز به حد ایده آلی نرسیده، گفت: انجام فعالیت های علمی مشترک، شرکت فعال در برگزاری کرسی های نقد و بررسی، نظریه پردازی مشترک و راه اندازی دفاتر ارتباط با حوزه در دانشگاه از جمله اقداماتی است که می تواند این رابطه را عمیق تر کند.

نامدار یوسفوند به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه (27 آذر) در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نامگذاری این روز به مناسبت شهادت شهید مفتح به عنوان یک حوزوی فعال در دانشگاه بود. این شهید والامقام و امثال ایشان مصداق خوبی برای تحقق امر مبارک وحدت بین حوزه و دانشگاه بشمار می روند.

وی افزود: افراد فرهیخته ای مانند شهید مفتح و شهید مطهری که خاستگاه حوزوی داشتند، بر اساس درک عمیق از نیاز دانشگاه، وارد دانشگاه شدند و به عنوان افراد صاحب نظر، تاثیر گذار و صاحب اندیشه در این نهاد علمی تحول ایجاد کردند، چراکه دانشگاه های ما در دوران قبل از انقلاب بیشتر دانشگاه های نسل اول و مبتنی بر آموزش متون ترجمه ای بودند و تولید علم چندانی در آنها اتفاق نمی افتاد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: در ادامه و با شکل گیری انقلاب فرهنگی، بیشتر نگاه ها به این سمت رفت که بین حوزه و دانشگاه وحدتی عملی شکل گیرد و هر دو از تجربیات هم استفاده کنند و از هم کمک بگیرند که تاکنون هم با جود اینکه گام های خوبی در این مسیر برداشته شده، اما هنوز این وحدت بطور کامل محقق نشده و به نظر می رسد باید کارهای بیشتری انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دایر کردن گروه معارف و راه اندازی دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه ها از ضروریات اولیه این اقدام بود، اما صرفا برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه کافی نیست، عنوان کرد: به ارتباطات قوی تری بین حوزه و دانشگاه نیازمندیم و با راه اندازی دفاتر مشترک باید مراودات فکری و اندیشه ورزی را عمیق تر کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی یکی از راه های تعمیق وحدت بین حوزه و دانشگاه را داشتن فعالیت های مشترک بین این دو نهاد دانست و گفت: باید فعالیت های مشترک دانشگاه و حوزه افزایش پیدا کند، به عنوان نمونه در بحث پایان نامه های مشترک بویژه در حوزه علوم انسانی می توان ورود جدی تری داشت.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم افزایش وحدت بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری همواره مباحثی را در این زمینه مطرح می کنند که هنوز به شکل ایده آل جامه عمل به آن نپوشانده ایم که در این راستا باید همکاری، هم افزایی، همفکری و هم جهتی بیشتری داشته باشیم.

یوسفوند توجه به نقد و بررسی نظریات و نظریه پردازی را از جمله مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط بین حوزه و دانشگاه خواند و گفت: عمده نظریه هایی که اکنون در دانشگاه ها داریم، وارداتی هستند، لذا با همکفری حوزه و دانشگاه می توان آنها را نقد و بررسی کرد و نظریه جدیدی با تکیه بر داشته ها و منابع غنی خود و منبعث از تفکر دینی از دل آن بیرون آورد.

وی در ادامه پیشنهاد راه اندازی دفاتر ارتباط با حوزه را در دانشگاه ها ارائه و اعلام کرد: این دفاتر می تواند با ساز و کار تعریف شده ایجاد شود و بصورت عملیاتی همکاری حوزه و دانشگاه را در راستای اهداف مشترک پیگیری کند و زمینه ساز حضور  دانشگاهیان در محافل علمی حوزویان و حضور جدی تر حوزویان در محافل دانشگاهی شود و در این راستا بحث های علمی مختلفی در زمینه رشته های موجود و حتی رشته های جدید و مباحث بین رشته ای قابل پیگیری خواهد بود.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه های استان اظهار امیدواری کرد با تحقق این پیشنهاد، ارتباط بین حوزه و دانشگاه گسترس و عمق بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.